Wednesday 8 August 2018

Sakit lutut VS Wanita



Related imageRelated image















Lutut memiliki beban kerja yang berat, kerana harus menopang berat tubuh anda. Tidak heran jika sesekali lutut mengalami sakit dan tidak boleh menjalankan fungsinya secara normal. Rasa sakit lutut merupakan sebuah kondisi yang sangat umum dialami oleh banyak orang terutamanya wanita.




Sakit lutut 

⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ 

Sakit lutut adalah masalah kesakitan yang melibatkan struktur tulang mungkin berpunca daripada sendi (femur, tibia, fibula), tempurung lutut (patela) atau ligamen dan tulang rawan lutut (meniskus). Sakit lutut boleh terkena kepada semua peringkat umur bergantung kepada keadaan atau aktiviti setiap individu.
Sakit lutut juga dikenali sebagai Osteoarthritis (kerosakan tulang rawan sendi). Juga dikenali sebagai arthritis terutama di bahagian lutut.


Wanita?



 ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇

Sakit lutut bukanlah perkara asing bagi wanita. Malah hakikatnya aktif mendapat 2 kali ganda sakit lutut sama seperti lelaki. Sendi lutut adalah sendi yang terdiri daripada tiga tulang iaitu femur (tulang peha), tibia (tulang yang bersendi dengan lutut dan pergelangan kaki) dan meniscus.




Kenapa dan apakah puncanya?

  • Sakit lutut lebih banyak menyerang wanita disebabkan tulang punggung wanita lebih besar daripada lelaki. Tulang punggung yang lebar menyebabkan lebih tekanan pada otot peha bahagian dalam. Tekanan ini akan memberi kesan pada bahagian dalam tempurung lutut dan jika berlaku dalam jangka masa yang panjang, ia boleh menyebabkan otot-otot di sekitar lutut membengkak.

  • Faktor hormon juga mengambil peranan terutama sekali bagi wanita yang putus haid/menopause kerana mereka lebih berisiko unruk sakit lutut.

   -----------------------------

Memiliki kesihatan lutut yang baik sangat penting. Apabila kita sering dilanda sakit lutut yang berterusan, kualiti hidup kita akan terjejas. Mungkin kita tidak selesa untuk berjalan, menaiki tangga, berlari sehinggakan untuk menunaikan ibadah solat juga mungkin terganggu. Ketidakselesaan ini semuanya akan berlaku, jika kita tidak mengubati sakit lutut dengan segera.

Untuk itu pada sesiapa yang mempunyai masalah sakit lutut cepat cepat cari jalan penyesaian sebelum keadaan menjadi lebih kronik. 

Kesembuhan semuanya atas izin Allah, ISILA hanyalah asbab dalam ikhtiar mancari penawar sakit yang kita alami.Jangan putus asa dalam usaha dan ikhtiar mencari kesembuhan. Alangkah indahnya hidup apabila dapat beribadah dengan sempurna serta menjalani kehidupan dan aktiviti bersama keluarga tercinta dalam usia yang masih ada. 

Jika anda atau orang sekeliling anda mempunyai masalah lutut jangan segan dan jangan malu untuk bertanya atau mencuba ISILA. Team ISILA sentiasa ada untuk membantu anda semua :) 

Jangan lupa contact kami team ISILA ye :)

01159754102   : Wan Nadhirah

ARTHRITIS

Apa itu Arthritis ? Arthritis adalah penyakit bersifat kronik   berlaku seumur hidup dan biasanya menyerang lelaki dan wanita yang ...